آخرین ویرایش 1396/11/12
کارهایی که هر دانشجو میبایست در بدو ورود به ایتالیا باید انجام دهند:
1- خرید سیم کارت
2- درخواست کد مالیاتی (کدیچه فیسکاله)
3- دریافت بیمه
4- درخواست پرمسو (اجازه اقامت)
5- باز کردن حساب بانکی
6- ثبت نام در دانشگاه
شما حتی در فرودگاه هم میتوانید نسبت به خرید سیم کارت اقدام نمایید. البته بسته به اینکه از کجا سیم را کارت تهیه میکنید مدارکی که از شما میخواهند ممکن است متفاوت باشد. البته همراه داشتن پاسپورت و کد مالیاتی تقریبا از مهمترین مدارک است. در ایتالیا چهد اپراتور اصلی تلفن همراه وجود دارند که در زیر نام آنها را مشاهده میکنید:
1. Windtre
2. Vodafone
3. TIM
4. Iliad
اولین کاری که در بدو ورود به ایتالیا
بایستی انجام دهید گرفتن کدیچه فیسکاله یا کد مالیاتی 16 رقمی است که برای
شناسایی افراد جدا از نوع سکونت، استفاده میشود.
این کد مثل کد ملی در ایران برای انجام هر کاری لازم است. برای مثلا برای
باز کردن حساب بانکی، دریافت بیمه و اجازه اقامت، ثبت نام در دانشگاه و ...
نیاز به این کد دارید و در ایتالیا بدون داشتن آن، تقریبا کاری نمی تونید
انجام بدید.
برای گرفتن این کد بایستی با پاسپورت خود به یکی از ادارات مالیات (Agenzia
delle Entrate) در شهری که در آن تصمیم به تحصیل دارید مراجعه کنید و پس از
پر کردن فرم مربوطه رسید کاغذی مهر شده کد مالیاتی خود را دریافت کنید.
- برای یافتن آدرس این ادارات در شهر مورد نظر کافیست این عبارت را در
اینترنت جستجو کنید:
اسم شهر + Agenzia delle Entrate
تهیه بیمه درمانی دومین قدم برای شروع
زندگی در ایتالیا است، داشتن بيمه در ايتاليا به دو دليل الزامي است: اوّل
اينکه بدون داشتن بيمه، اقامت شما تمديد نمي شود و دليل دوم اينکه هزينه
معاينات پزشکی و ويزيت در ایتالیا فوق العاده سرسام آور است.
بيمه درمانی در ايتاليا به دو صورت مي باشد:
این بیمه هزينه کمتري (98 يورو براي يک سال و 49 يورو
براي 6 ماه) نسبت به نوع دیگر بیمه دارد و عموما براي گرفتن اجازه اقامت
(پرمسو) و تمديد آن از اين نوع بيمه استفاده مي شود.
براي گرفتن اين نوع بيمه، مي توانيد به دفاتر پستي که کارهاي مربوط به
ارسال کيت اقامت permesso di soggiorno را انجام مي دهند، مراجعه کنيد. به
خاطر داشته باشيد که اين نوع بيمه فقط براي امور اورژانسي (جراحی و
تصادفات) معتبر مي باشد و براي مابقي امور بايد هزينههاي مربوطه را
بپردازيد (گرچه که موارد اورژانسی بدون بیمه هم رایگان انجام میشوند).
این بیمه توسط دفتر بهداشت محل سکونت که به اختصار A.S.L شناخته مي شود
صادر میشود که هزینه سالیانه آن
149.77 یورو (حدود 50 یورو گرانتر از بیمه دانشجویی) است. مزیت های این
بیمه در این است که پس از اخذ آن، مي توانيد پزشک شخصي خود را انتخاب کنید
و همچنین براي امور پزشکي عمومي لازم نیست هيچگونه هزينه اي بپردازید و در
صورت تشخيص دکتر، اگر نياز به مراجعه به متخصص باشد، هزينه هاي ويزيت دکتر
متخصص به صورت بيمه اي با شما حساب خواهد شد.
برای خرید این بیمه بعد از ثبت درخواست در اداره پست، به اداره A.S.L واقع
در محل سکونت خود می روید ( A.S.L ادارات محلی نظارت و امور اجرایی سازمان
ملی خدمات درمانی هستند) و برای بیمه ثبت نام می کنید.
مدارک لازم براي اخذ بيمه A.S.L:
- تکمیل فرم مربوطه (Modello F24)
- شماره مالیاتی (Codice Fiscale)
- مجوز اقامت (Permesso di soggiorno) یا رسید آن
- پاسپورت
- مدرک ثبت نام از دانشگاه
- رسید پرداختی
* لازم به ذکر است که اين بيمه برخلاف بيمه عمومي (دانشجویی) از ژانويه تا
ژانويه مي باشد، يعني شما در هر زمان که اقدام به بيمه کردن خود نماييد،
اعتبار آن تا اول ژانويه سال آينده خواهد بود، (مثلا حتي اگر سپتامبر خود
را بيمه کنيد، اعتبار آن تا اول ژانويه سال بعد يعني 4 ماه خواهد بود) ولي
هزينه کامل را بايد پرداخت نماييد، پس بهتر است در ابتداي سال نسبت به آن
اقدام کنيد.
* بیمه درمانی طی تجدید مجوز اقامت (پرمسو) لغو نمی شود، اما در صورت عدم
تمدید مجوز اقامت یا فسخ آن بیمه درمانی نیز لغو می گردد.
* از بيمه A.S.L در تمام کشورهاي عضو اتحادیه اروپا مي توانيد استفاده
نماييد.
گرفتن اجازه اقامت شامل دو مرحله است:
1. تکمیل فرم تقاضا نامه مربوطه و مدارك لازم و تحویل آن ها به اداره پست
2. مراجعه به اداره پلیس مهاجرت جهت انگشت نگاری
جهت انجام مرحله اول بايستي فرم تقاضا نامه مخصوص را از اداره پست تهيه
نماييد، اين فرم مجاني است و براي گرفتن آن لازم نيست هزينهاي پرداخت
کنید.
درهنگام مراجعه به اداره پست بایستی مدارک ذير به طور کامل همراهتان باشد:
۱- فرم تقاضا نامه تكميل شده
۲- كپي از پاسپورت و ویزا
۳- مدركي كه نشان دهنده دلیل اقامت شما باشد، مثل نامه دانشگاه، دعوتنامه
كار و غیره
۴- كپي از بيمه نامه (می توانید از دانشگاه نیز یک برگه بیمه دریافت کنید).
۵- تمبر مخصوص (Marca da bollo)
۶- فيش تكميل شده (همراه فرم تقاضا نامه)
در پست به شما یک قبض و همچنین برگه ای با تاریخ حدود 20 روزه جهت معرفی
برای کنترل مدارک و اثر انگشت در اداره پلیس مهاجرت داده می شود. بین 30 تا
40 روز بعد از تایم اداره پلیس، با شما برای دریافت پرمسو تماس گرفته می
شود.
* توجه داشته باشید که طبق قوانین ایتالیا با قبض پرمسو فقط می توانید به
کشور مبدا (ایران) رفت و آمد کنید و امکان مسافرت به مرز های اروپایی تا
زمان گرفتن پرمسوی جدید را ندارید.
* بايستي حداكثر تا ۸ روز پس از ورودتان به ايتاليا فرم ها را پركرده و به
اداره پست تحويل دهيد.
در ایتالیا بهره گرفتن از خدمات بانکی عموما دارای هزینه است و عموما مشتریان میبایست برای باز کردن حساب جاری، نگهداری و بسته شدن آن، هزینه ای پرداخت نمایند. در زیر نام پنج بانک اصلی در ایتالیا را میبینید:
1. Unicredit SpA
2. Banca Monte dei Paschi di Siena SpA
3. Intesa Sanpaolo SpA
4. Banco Popolare - Società Cooperativa
5. Banca Nazionale del Lavoro Spa